11 d’abril 2003

Dos exmembres de la junta directiva de l'AELC exposen públicament a la premsa les raons de la seva dimissió i un d'ells anuncia que es dóna de baixa

Un article publicat el 23 de març passat al Diari de Balears qualificava algunes de les últimes dimissions de junta directiva de l'AELC com "una substitució marcada per les incompatibilitats laborals i professionals", segons paraules de la vicepresidenta de les Illes, Antònia Vicens, en relació a la baixa de Joan Cerdà, president també del Gremi d'Editors de les Illes Balears. El 27 de març, el mateix Joan Cerdà responia amb aquesta carta al Diari de Balears: «"Un aclariment a l'AELC". En l'edició de diumenge de Diari de Balears, la vicepresidenta illenca de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC), Antònia Vicens, insisteix a atribuir la meva sortida de la junta directiva de l'AELC a una presumpta incompatibilitat, considerant que, des de febrer d'enguany, som el president del Gremi d'Editors illenc. Com bé sap Antònia Vicens, la meva marxa de la directiva de l'AELC es produí com a conseqüència de la sessió de la junta directiva celebrada el juny de 2002 a Barcelona: es formalitzà per escrit i els motius, exposats també per escrit, foren incorporats en una acta. En aquell moment vaig decidir no fer públiques les raons de la meva discordança, però sí explicar --clar i català-- als meus companys de directiva la meva opinió sobre la gestió que s'estava fent a l'AELC, amb l'esperança que el meu desencís raonat servís --si més no-- com a motiu de reflexió. Immediatament la meva vacant --en qualitat de vocal cooptada-- fou ocupada per Xesca Ensenyat. Resumint: no hi ha cap relació entre una dimissió --al juny de 2002-- i una elecció al febrer del 2003. A més, com quedà reflectit, la meva elecció com a president del Gremi d'Editors es produí per sorpresa. La realitat actual de l'AELC és --malauradament-- poc engrescadora, amb un rosari de dimissions a la directiva que s'arrossega des de fa anys. L'intent de dissimular-ho atribuint dimissions a raons alienes no crec que sigui un bon camí.» Pocs dies després, el 4 d'abril, al mateix diari, l'al.ludida Xesca Ensenyat, també dimitida de junta directiva, responia a Joan Cerdà i ampliava la informació: «"Resposta a Joan Cerdà". Per al.lusions, responc la carta de Joan Cerdà de 27.03.03. Efectivament, vaig entrar a la directiva de l'AELC cooptada, en substitució de J.Cerdà; però no ho vaig voler fer sense abans saber per què se n'havia anat ell. Després d'algunes setmanes de dubtes inquietants, vaig acceptar; en principi, per curiositat. A la propera reunió de la directiva la primera cosa que vaig preguntar fou per què se n'havia anat el meu antecessor. No ho vaig aclarir. L'únic que puc assegurar a Joan Cerdà és que ni un sol dia no he deixat de preguntar per què va dimitir. Les raons que em donaven van des del complot ordit contra la vicepresidenta, a no sé què d'unes pàgines web. Com que veig que ara tampoc no ho explica, em prepar per morir sense saber per què se'n va anar Joan Cerdà, juntament amb d'altres incògnites que la vida no m'ha sabut respondre. Jo vaig dimitir de l'AELC, si vol saber-ho, com a resultat de la manipulació de l'acta de dia 14 de desembre del 2002. Després que totes les meves temptatives perquè l'acta reflectís el que va passar a la reunió fracassaren, el dia 19 de gener vaig presentar la meva dimissió. A més a més, he avisat el banc perquè no pagui cap més rebut de l'AELC. Els meus principis no em permeten d'estar vinculada a una associació que a l'actualitat està governada amb manca de transparència i d'ètica. I tot això, subvencionat amb els diners dels ciutadans.» La Plataforma Per Una Aelc Com Cal lamenta que una vegada més es posi en evidència la poca claredat de la gestió interna de l'AELC i alerta sobre algunes de les argumentacions dels escriptors dimitits: "manca de transparència i ètica", "manipulació d'acta de junta", "ocultació d'informació a membres de la mateixa junta", "desencís", "complot ordit" i altres qüestions que s'afegeixen a les moltes que aquesta pàgina ve recollint des de fa prop de dos anys.